Dizains — «Gateris Works». Foto — Madara Kuplā

Pašmāju saldējuma ražotāja «Molberts» veikali–kafejnīcas tagad piesaista ne tikai ar garšu, bet arī dizainu. Studija «Gateris Works» ar rotaļīgiem un radošiem risinājumiem pārveidojusi interjeru divās esošajās lokācijās, tapusi viena jauna, un abu sadarbība vēl turpinās, solot patīkamus pārsteigumus tuvākajā nākotnē.

Ziņas Veronika Viļuma 8. aprīlis, 2025

Iecienītā saldējuma «Molberts» veikaliņš Āgenskalna tirgū sākumā bija pavisam necils un atradās pie pašas ieejas. Pieprasījumam augot, tas pārcēlās hallē turpat netālu, kur iepriekš atradās bezglutēna maiznīcas «Better Bread» stends. Raugoties, kas izveidojis tā izkārtni un zīmolu, «Molberts» dibinātājs Edijs Masaļskis uzmeklēja dizaineri Evu Abduļinu. Viņas darbu iedvesmots, saldējumnīcu saimnieks vispirms lūdzis vien izveidot dizainu dāvanu kartei, taču pēc iepazīšanās kopš 2023. gada rudens abu sadarbība, Evas vārdiem, augusi «eksponenciālā progresijā».

 

2023. gada rudenī Eva kopā ar arhitektu Reini Leo Miķelsonu bija tikko izveidojuši savu dizaina studiju «Gateris Works». Viņi, vēl katrs no sava biroja, jau bija kopā strādājuši pie «Zuzeum» mākslas centra, Ziedoņa muzejā un citos dizaina studijas «Overpriced» projektos, kā arī patstāvīgi izveidojuši savu pirmo mēbeļu kolekciju. Ņemot vērā abu kompetences, radošais duets piedāvājis uzņēmējam parūpēties ne tikai par grafikas materiāliem, bet arī telpu un «sakārtot» «Molberta» fiziskos veikalus, kuri jau bija iemīļoti galamērķi gardēžiem, tomēr interjera ziņā — gaužām utilitāri.

Āgenskalna tirgus «Molberts» bija pirmais, kurā «Gateris Works» «ienesa dzīvību». Šajā tirgū studija bija strādājusi jau iepriekš, 2022. gadā radot koši zaļu pop–up stendu «Dzērbenes zivīm». «Molberta» krāsa ir zilā. Tā nāk no saldējuma zīmola logo, ko savulaik uzņēmums veidojis pats. Arī tas šobrīd piedzīvo pārmaiņas, bet krāsa turpina dzīvot telpā un Āgenskalnā ļauj izcelties citu tirgotāju burzmā. «Negribējām sabiedēt cilvēkus ar kardinālām pārmaiņām. Svarīgākā bija pamanāmība un stenda funkcionalitāte. Vasarās rinda sniedzās teju līdz «Valmiermuižas» stendam un bija būtiski, lai darba ritums ir loģisks un klients nepamana «iespringumu», kam iet cauri darbinieki,» stāsta Eva. Tā kā vienošanās bija uzlabot esošo, nevis radīt visu no jauna, dizaineru izaicinājums bija rēķināties ar vietas uzliktajiem priekšnoteikumiem un «strādāt ar to, kas ir». «Tas mācījis daudz kompromisu, bet arī licis pieiet lietām kārtu radošāk.» Tā, piemēram, apspēlēts lielais spogulis, papildu spoguļstiklu integrējot arī letē.

Āgenskalna lokācija noteica turpmākās materialitātes vadlīnijas — ribveida detaļas kokā, auduma elementus un caurumotus galdiņus, kuros ievietot saldējuma konusus. Koši zilie, apaļie galdiņi kļuvuši par visu saldējumnīcu atpazīstamības zīmi. «Tie nav mega funkcionāli, bet kādreiz jau jābūt arī kādam jokam,» smaida Eva. Humors un atbrīvotība «Gateris Works» pieejai nav sveši. Drīzumā «Molbertā» sāks iedzīvoties jaunā vizuālā identitāte, kuru papildinās maskots jeb «Vēsumiņš» ar saldējuma bumbām rokās. To zīmējis Japānā dzīvojošais franču ilustrators Kventins Šambrī (Quentin Chambry), kurš, dizaineru uzrunāts, entuziastiski atsaucies idejai. Eva stāsta, ka strādājot ar zīmolu un tā dibinātāju sajutusi, kāds raksturs tam piemīt. Tas ir sevi jau pierādījis ražotājs, bet arī maķenīt nenopietns, nepretenciozs. «Edijs nav ieinteresēts noslīpētā, sterilā zīmolā un arī man, ja redzu, kāds ir cilvēka produkts, negribas taisīt zīmola paraugu, kas labi izskatās prezentācijā, bet sabrūk pie ieviešanas. Dažreiz daudz vērtīgāk ir sākt ar galvenajiem saskares punktiem un no tiem atsperties jau plašākai sistēmai».

Izvērtējot, kādus elementus atstāt un no kā funkcionalitātes labā atbrīvoties, Āgenskalnam izraudzītais interjera motīvs atkārtojas arī «Molberts» kafejnīcās pretim Bastejkalnam un Teikā. «Vecrīgā daudz ņēmām nost — lampas no griestiem, «Ikea» skapjus… Piešķīrām pagrabam krāsu un sajūtu — iepriekš viss bija balts, kas tādā telpā nav īsti loģiski.» Teikā «Molberts» atrodas tirdzniecības centrā «Teika Plaza» — tur bija iespēja telpu nosacīti izveidot «no nulles». «Esam ieskrējušies,» Eva smejas un priecājas par uzņēmēja uzticēšanos un sniegto iespēju strādāt vienā lokācijā pēc otras, kāda nemaz tik bieži nerodas. «Ir ļoti interesanti redzēt, kā identitāte iedzīvojas katrā vietā. Saglabāt raksturu, vienlaikus nekopējot risinājumus». Lai arī letes visur ir ļoti līdzīgas, Āgenskalna tirgū izceļas auduma abažūrs, kas atgādina saulessargus vai karnīzītes, Vecrīgā «mīlīgumu» panāk «Kvadrat» sietiņaizkari. Dizaineri vēlējušies radīt māju sajūtu, un to vairo arī pēc pašu projektiem tapušās «Gateris Works» mēbeles, ko izgatavo Reiņa tēvs, galdnieks Leons Sokolovs. «Tās nav domātas kā minimālistiskas vai supermodernas, drīzāk — ar atsauci uz ko tādu, kas tikpat labi varētu stāvēt laukos,» Eva komentē robustos koka solus. Teikā sēdmēbele polsterēta ar britu zīmola «Colours of Arley» strīpainā tekstila spilvenu, kam turpmākajiem projektiem gan atrasta laba alternatīva tepat starp Latvijas ražotājiem — «Muzefab».

«Gateris Works» apiet standarta risinājumus, lielos tirgotājus un interjera zīmolus, nereti izvēloties pašu radītas un mazāk zināmas lietas. Evas pirmā specialitāte ir grafikas dizains, Reinim Leo Miķelsonam — arhitektūra, un katrs no viņiem otra lauciņā ienāk ar savu skatījumu — ieinteresētu, bet tajā pašā laikā nedaudz no malas. «Mēs ar savu it kā nezināšanu viens otram palīdzam, jo redzam pāri tehniskām un šķietami pašsaprotamām lietām. Piemēram, Reinis uzreiz var nosaukt virkni zīmolu, no kuriem piemeklēt kādu elementu, bet savā ziņā tas arī ierobežo — retāk apskaties ārpus tā, kas ir ērts un pieejams. Es vados «uz čuju» par kompozīciju, meklēju, kas telpā iederētos, eju ne vienmēr loģiskus ceļus un reizēm arī atrodu ko jaunu un neredzētu,» smaida Eva. Viena no trīs «Molbertu» atšķirības zīmēm ir, piemēram, gaismekļi. Tie pasūtīti gan no franču zīmola «La Quincaillerie moderne», darināti metāla dizainera Edgara Spridzāna rokām.

 

Šobrīd «Gateris Works» strādā gan pie zīmola identitātes un iepakojuma materiāliem, gan dizaina ražotnei, kas atradīsies kompleksā «Grīziņdārzs» un iekļaus arī nelielu klientu zonu. «Tas ir perfektais projekts — saglabāta vēsturiskā substance un klāt nācis jaunais. Būs arī pavisam cits zilais, bet tāpat domājam, kā paturēt vienoto raksturu un saglabāt «Molberta» faktoru».