
Labdarības maratons «Dod pieci!» 2024. gadā aktualizēja veselības aprūpes trūkumus cilvēkiem ar kritiskām diagnozēm, kuru dzīvība nereti atkarīga no ārstēšanas, kas prasa ievērojamus finanšu līdzekļus. Tas ir slogs, kas gulstas ne tikai uz slimnieka, bet arī tuvinieku pleciem. Reklāmas aģentūra «Magic» šo realitāti atspoguļoja tamborējumā, vizualizējot, kā viena valdziņa iztrūkšana izārda pārējo — gluži kā slimība izārda ģimeni. Kampaņa nupat ieguvusi Latvijas Dizaina gada balvas 2025 Grand Prix, un iepriekš — arī «ADwards» galveno balvu.
Uzsākot darbu pie kampaņas, «Ziedot.lv» komanda iepazīstināja «Magic» ar to cilvēku pieredzēm, kuri dzīvo ar retām un smagām slimībām. Uzklausot stāstus, iezīmējās kopīga problēma — slimība neskar tikai vienu cilvēku, tā ietekmē visu ģimeni, draugus, kolēģus un citus līdzcilvēkus. Šī atziņa iedvesmoja meklēt vizuāli spēcīgu metaforu, lai attēlotu, cik cieši mēs esam savā starpā saistīti. «Magic» mākslinieciskā vadītāja Dace Izabella Grundšteina skaidro, ka tamborējums šai domai atbilst precīzi, paužot vēstījumu cieņpilni un sirsnīgi. Tas sastāv no daudziem valdziņiem, un, ja izirst viens, tas var izjaukt visu rakstu, gluži kā cilvēka veselības krīze var izsist no līdzsvara visu ģimeni. «Tāpat kā izirst dzīvība, tā izirst arī tamborējums,» atzīmē Dace.


Kampaņas izveidē tika izmantotas divas tehnikas — fiziski tamborējumi un video. Tamborējumus radīja Dundagas Kultūras pils Lietišķās mākslas kolektīva tamborētājas. Viņas izveidoja baneri, kas ir viens no galvenajiem kampaņas vizuālajiem elementiem. Dace piebilst, ka dāmas šo rūpīgo un laikietilpīgo uzdevumu paveica patiesi apbrīnojami. Lai tamborējumu pārnestu arī uz video formātu, tā veidošanā iesaistījās ilustrators Harijs Grundmanis, kurš baneri «uztamborēja» no jauna digitālā versijā. Kampaņas tamborējumi integrē tādus simbolus kā ģimene, caurums un miroņgalva, kas ilustrē labdarības maratonā «Dod pieci!» risinātās tēmas.
No nozares profesionāļiem tika saņemtas pozitīvas atsauksmes par kampaņas digitālo izpildījumu, savukārt plašāku sabiedrības uzmanību izraisīja tieši tamborētie darbi. Kad sociālajos medijos tika publicēta informācija par to, ka tamborējumi ir īsti, nevis mākslīgā intelekta radīti, sabiedrība reaģēja ar pārsteigumu un apbrīnu. «Apstiprinājās, cik ļoti svarīgs ir cilvēka pieskāriens,» atzīmē Dace. Viņa norāda, ka, lai arī digitālie risinājumi bieži vien ir ātrāk realizējami, roku darbam piemīt sevišķa vērtība, kas emocionāli piesaista cilvēkus.
Kampaņas radošā direktore Laura Lapiņa norāda, ka kampaņas vizuālais tēls ieguva māksliniecisku vērtību, apvienojot tradicionālo tamborēšanas tehniku ar laikmetīgu izpildījumu. Parasti tamborējumam ir dekoratīva funkcija, taču šajā gadījumā tas kalpoja par mediju, kas runā par sabiedrībā aktuālām problēmām, par kurām nereti tiek klusēts. Viņa akcentē, ka labdarības maratons «Dod Pieci!» sniedz iespēju ikvienam dalīties savos stāstos un pieredzē un tikt uzklausītam, kā arī aktīvi līdzdarboties sociālu problēmu risināšanā. «Būt kopā lielās bēdās ir daudz drosmīgāk nekā būt kopā lielos priekos,» uzsver Laura.


«Reklāmā reti gadās mirkļi, kad patiesi jūti, ka ir izdarīts daudz laba. Rezultāts — no nozares atzinības līdz «Dod pieci!» rekordlielajam ziedojumu apjomam — sniedz dubultu gandarījumu par ieguldīto darbu,» priecājas Dace. Ņemot vērā to, ka «ADwards» konkursā šogad iesniegtas vairākas veiksmīgas sociālās kampaņas, Grand Prix apbalvojums «Magic» komandai bijis negaidīts pārsteigums. Arī Latvijas Dizaina gada balvas konkursā plūktos laurus un saņemto Grand Prix autori vērtē kā nozīmīgu atzinību. «Prieks un saviļņojums saņemt atsauksmes gan no žūrijas pārstāvjiem, gan ceremonijas viesiem. Acīmredzot, visus «valdziņus» kampaņā bija izdevies notamborēt balvas cienīgā veidā,» prieku pauž Laura.
Vairāk par labdarības maratonu un kampaņu — «Dod pieci!» mājaslapā.
Kampaņu īstenoja aģentūra «Magic»: radošā direktore — Laura Lapiņa, mākslinieciskā vadītāja — Dace Izabella Grundšteina. Tamborējumus veidoja Dundagas Kultūras pils Lietišķās mākslas kolektīvs: Sandra Dadze, Aiva Šermukšne, Iveta Bekmane, Everita Nierliņa, Inita Rozenberga, Edīte Irbe, Laila Semaško, Baiba Tendere un Kristīne Cīrule. Video — Harijs Grundmanis.



Viedokļi