Fragments no Georga Barkāna darba «Teiksma» (1974). Publicitātes foto

No 18. decembra līdz 8. februārim Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs (DMDM) aicina apmeklēt izstādi «Patvērums vienradzim», kas veltīta latviešu tekstilmākslinieka Georga Barkāna simtgadei. Viņš bija viena no ietekmīgākajām figūrām latviešu tekstilmākslas uzplaukuma periodā 20. gadsimta otrajā pusē, kurš izkopa sev raksturīgu kompozicionālo struktūru un niansētu tonālo gammu, smeļoties iedvesmu gan Latvijas, gan pasaules kultūras mantojumā. Izstādē būs aplūkojami Barkāna vērtīgākie darbi — lielformāta gobelēni, batikas un asamblāžas.

Ziņas Fold 16. decembris, 2025

DMDM izstādes «Patvērums vienradzim» kurators Vilnis Vējš norāda, ka Georgs Barkāns (1925–2010) kā tekstila mākslā, tā dizaina pedagoģijā bija novators un nemiera gars: «Viņa spilgtajai iztēlei un radošajai aktivitātei bija jāsadzīvo ar noteikumiem, ko diktēja okupācijas laiks. Tomēr tiešā veidā tas mākslinieka darbos neparādās — ne atbalsta, ne protesta veidā. Viņa radošā stratēģija bija kultūrizglītojoša misija mūža garumā, aktualizējot iepriekšējo paaudžu atstāto mantojumu un stiprinot latviešu mākslas piederību Eiropas kultūras telpai. Gobelēnus par vienradža tēmu arī šodien var uzlūkot kā noteiktu radošu pozīciju iepretī apkārtējās pasaules unificētajai realitātei.»

 

Mākslinieka Georga Barkāna ceļš uz tekstilmākslu bijis netipisks un daudzslāņains. Sākotnēji izglītību iegūstot arhitektūrā, viņš studēja Latvijas Valsts universitātes Arhitektūras fakultātē, paralēli apgūstot arī glezniecību Latvijas Mākslas akadēmijā. Tieši arhitektūras studiju laikā profesora Ernesta Štālberga darbnīcā Barkāns iepazinās ar savu dzīvesbiedri un radošo līdzgaitnieci Dzidru Ozoliņu (1922–2014), kuras ieguldījums bijis nozīmīgs viņa tekstildarbu tapšanā. Līdzās darbam dažādās projektēšanas institūcijās Barkāns aktīvi piedalījās arhitektūras konkursos, strādājot autoru kolektīvos.

Nozīmīga loma Barkāna radošajā attīstībā bija pedagoģiskajam darbam Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā (RLMV), kur viņš sāka pasniegt 1958. gadā. Līdz ar Imanta Žūriņa kļūšanu par skolas direktoru RLMV piedzīvoja būtisku pavērsienu – orientāciju uz modernu dizainu «Bauhaus», skandināvu dizaina un tautas mākslas ietekmē. Barkāns kopā ar arhitekti Martu Staņu bija vieni no šīs jaunās metodikas veidotājiem. Tieši skolā, meistares Emmas Skujiņas vadībā, Barkāns un Ozoliņa apguva aušanas prasmes, kas kļuva par pamatu viņu turpmākajai darbībai tekstilmākslā.

 

Georga Barkāna tekstildarbus raksturo izteikta kompozicionāla struktūra, kurā savijas protorenesanses un kubisma ietekmes, kā arī piesātināta, niansēta krāsu palete. Darbu tematika bieži balstās vēsturiskās un kultūras atsaucēs — latviešu etnogrāfijā, Rīgas arhitektūrā un pasaules kultūras mantojumā, nereti iesniedzoties mitoloģijas laukā. Mākslinieku īpaši fascinējis vienradža tēls, iedvesmu rodot Eiropas tekstilmākslas klasikā — 14.–15. gadsimta gobelēnu ciklā, ko Barkāns redzējis Francijas Nacionālajā viduslaiku muzejā Klinī.

 

Pirmā Georga Barkāna personālizstāde notika Rīgā 1965. gadā. Viņa izstādes notikušas Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM, 1996), vairākkārt Pēterbaznīcā (1988, 2005, 2011), Arhitektu namā (1984) un reģionālajos muzejos. Māksliniekam nozīmīga bija personālizstāde Koldingā, Dānijā 1993. gadā. Autora darbi atrodas DMDM un Latvijas Mākslinieku savienības kolekcijā, kā arī Rīgas Stradiņa universitātē, Latvijas Bankā, Cesvaines pilī un citur.

Izstāde «Patvērums vienradzim» iekļauj vērtīgāko no Georga Barkāna milzīgā radošā mantojuma. Apmeklētāji ieraudzīs lielformāta gobelēnus, batikas un asamblāžas no Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja un Latvijas Mākslinieku savienības muzeja krājuma, Cesvaines pils, Latvijas Arhitektūras muzeja un galerijas «Antonija» kolekcijām, kā arī Ata Ieviņa fotogrāfijas. Izstādes kurators Vilnis Vējš un vizuālās dramaturģijas autors godalgotais scenogrāfs Reinis Dzudzilo ekspozīciju veidojuši, parādot cieņu Georga Barkāna izkoptajam simetrijas principam un DMDM ēkas — Rīgas senākās sakrālās celtnes — unikālajam raksturam.

 

Izstādi pavada plaša publisko pasākumu un izglītības programma, kas atklās Barkāna personību, radošo domāšanu un viņa laikmeta kontekstu. 19. decembrī plkst. 16.00 mākslas cienītāji aicināti uz «Sarunu muzejā» ar kuratoru Vilni Vēju. Ieskandinot Ziemas saulgriežus, 20. decembrī no plkst. 12.00 līdz 16.00 muzejs iedvesmos gan lielus, gan mazus gūt svētku prieku sirsnīgā «Ģimenes dienas» pasākumā «Meklējot vienradzi». Jaunais gads iesāksies ar Mg. art. Līvas Špūles priekšlasījumu «Georgs Barkāns – vienradzis» 21. janvārī plkst. 18.00, kam 27. janvārī plkst. 12.00 sekos «Senioru rīts» ar atmiņu stāstiem par mākslinieku. Savukārt 4. februārī plkst. 18.00 norisināsies diskusija «Bēgšana no realitātes kā radoša stratēģija latviešu padomju kultūrā», ko vadīs kurators Vilnis Vējš. Visu izstādes laiku būs pieejamas arī radošās darbnīcas bērniem un pieaugušajiem.

 

Vairāk par izstādi un ar to saistītajiem pasākumiem — DMDM mājaslapā.